حق مأموریت چگونه محاسبه می‌شود؟

حقوق معوقه؛ از شکایت تا دریافت کامل مطالبات
فوریه 9, 2021
تفاوت-شرکت-حسابداری-با-موسسه-حسابداری
شرکت حسابداری
مارس 1, 2021

حق مأموریت چگونه محاسبه می‌شود؟

یکی از مواردی که به عنوان حقوق و مزایا به فیش حقوقی کارگران و کارمندان اضافه می‌شود، فوق العاده حق مأموریت است. زمانی که کارگران یا کارمندان برای انجام وظایف کاری به فاصله معینی خارج از محدوده محل خدمت فرستاده می‌شوند یا مجبور به اقامت در محلی خارج از محدوده کاری خود هستند، حق مأموریت به آن‌ها تعلق می‌گیرد. اگر نمی‌دانید حق مأموریت چیست و حق مأموریت در سال 99 چقدر است، در ادامه این مطلب همراه سپیدار سیستم باشید.

حق مأموریت چیست؟ هزینه پرداختی به کارگران جهت کار خارج از محل خدمت
ماده 46 قانون کار به حق مأموریت می‌پردازد. به موجب این ماده قانونی، به کارگرانی که به موجب قرارداد یا موافقت بعدی (توافقات بین کارفرما و کارگر) به مأموریت‌های کاری خارج از محل خدمت خود اعزام می‌شوند، فوق العاده حق مأموریت تعلق می‌گیرد. حق مأموریت کارمندان و کارگران در فیش حقوقی آن‌ها ثبت می‌شود. با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد می‌توان به راحتی حقوق مربوط به مسافرت‌های کاری یا مأموریت‌های کاری را محاسبه کرد.

فوق العاده ماموریت، حق ماموریت کارمندان و کارگران

حق مأموریت به چه مواردی تعلق می‌گیرد؟
براساس تبصره 1 ماده 46 قانون کار، تنها سفرهای کاری که کارگر برای انجام کار، حداقل 50 کیلومتر از محل اصلی کارگاه، کارخانه یا شرکت دور شود یا حداقل یک شب در محل مأموریت اقامت داشته باشد، حق مأموریت تعلق می‌گیرد. وجود هر کدام از این دو شرط (فاصله 50 کیلومتری یا اقامت شبانه) کافی است. بنابراین به کارگری که به فاصله 40 کیلومتری محل خدمت خود اعزام شود اما به هر دلیلی مجبور به اقامت شبانه در محل باشد نیز حق مأموریت تعلق می‌گیرد. به این ترتیب هنگامی که مشغول محاسبه حق مأموریت و حقوق با استفاده از نرم افزار های حسابداری هستید باید به این موارد توجه داشته باشید.

آیا فوق العاده مأموریت مشمول مالیات می‌شود؟
فوق‌العاده مأموریت در صورتی که مرتبط با فعالیت شرکت و ۵۰ کیلومتر از محل اصلی شرکت دور و یا ناچار به توقف شبانه جهت انجام کار موقت باشد، مشمول کسر حق بیمه و مالیات نخواهد بود. با این حال باید مدارک مربوط به مأموریت در کارگاه ثبت شود تا در هنگام بازرسی مالیاتی، انجام مأموریت به کارشناسان اداره مالیات ثابت گردد. شما می‌توانید با مراجعه به مقاله موارد معاف از مالیات حقوق اطلاعات بیشتری در مورد تمامی موارد معاف از مالیات و کسر حق بیمه به دست آورید.

محاسبه حق ماموریت

نحوه محاسبه حق مأموریت؛ فوق العاده حق مأموریت چگونه محاسبه می‌شود؟
به موجب ماده 46 قانون کار، فوق العاده حق مأموریت نباید کمتر از مزد ثابت یا مزد مبنای روزانه کارگر باشد. علاوه بر این باید مبلغ پرداختی هزینه رفت و برگشت کارگر به محل مأموریت را پوشش دهد. به این ترتیب، فوق العاده حق مأموریت حداقل به اندازه یک روز حقوق ثابت یا مزد مبنای کارگر است که می‌تواند براساس توافقات صورت گرفته بین کارفرما و کارگر بیشتر هم در نظر گرفته شود. بنابراین برخلاف محاسبه اضافه کاری، محاسبه فوق العاده مأموریت فرمول ثابت و هزینه ثابتی ندارد.

در دستگاه‌های دولتی و اجرایی، حداقل حقوق و مزایا تا یک بیستم و نسبت به مازاد به یک پنجاهم در سقف اعتبار مصوب دستگاه قابل پرداخت است. این در حالی است که در صورت عدم توقف شبانه تنها ۵۰ درصد از این میزان قابل پرداخت خواهد بود.

فرمول محاسبه حداقل فوق العاده مأموریت در بخش خصوصی
محاسبه هزینه های فوق العاده ماموریت به توافق طرفین در بخش خصوصی و آئین نامه های دستگاه های اجرایی و دولتی بستگی دارد، با این حال حداقل مبلغ پرداختی در بخش خصوصی را می توان از طریق فرمول زیر محاسبه کرد:

تعداد روزهای مأموریت × حقوق ثابت یا مبنای مزد ماهانه / 30 = فوق العاده حق مأموریت

حق ماموریت 99

محاسبه حق مأموریت در سال 99؛ حق مأموریت 99 چقدر است؟
برای محاسب حق مأموریت در هر سال، باید حقوق ثابت ماهانه آن سال در نظر گرفته شود. در دستگاه‌های دولتی آئین نامه‌های مخصوصی برای هر سال برای نحوه محاسبه حق مأموریت ابلاغ می‌شود. برای محاسبه حق مأموریت 99 کافی است تا در فرمول محاسبه حداق فوق العاده مأموریت، حقوق ثابت ماهانه سال 99 در نظر گرفته شود. برای مثال برای کارگرانی که حداقل حقوق سال 99 را دریافت می‌کنند، فوق العاده مأموریت 99 به شکل زیر خواهد بود:

تعداد روزهای مأموریت × ۱, ۹۱۰, ۴۲۷ ÷ 30= فوق العاده حق مأموریت 99

نکته: هزینه‌های رفت و آمد که برعهده کارفرماست به مبلغ فوق اضافه می‌شود.

آیا هزینه غذا و اقامت نیز در حق مأموریت محاسبه می‌شود؟
آیا هزینه غذا و اقامت برای کارگرانی که به مأموریت می‌روند بر عهده کارفرما است؟ در ماده 46 قانون کار، پرداخت هزینه غذا و اقامت (حق بیتوته) به کارگرانی که به مأموریت می‌روند، پیش بینی نشده است. به این ترتیب، پرداخت هزینه غذا و اقامت در حق مأموریت به عرف و روال معمول در کارگاه بستگی دارد. همچنین کارگر و کارفرما می‌توانند برای پرداخت هزینه‌های فوق با هم توافق کنند. درصورتی که توافقی در مورد این هزینه‌ها صورت نگرفته باشد و پرداخت هزینه غذا و اقامت در مأموریت‌های قبلی عرف نباشد، کارفرما لزومی بر پرداخت آن‌ها نخواهد داشت. این موارد جزو حقوق و دستمزد توافقی بین کارفرما و کارگر هستند.

تعیین حق ماموریت کارمندان

آیا می‌توان مبلغ ثابتی را برای حق مأموریت در نظر گرفت؟
قانون حداقل حق مأموریت را بر مبنای یک روز از حقوق ثابت ماهیانه یا مزد مبنا در نظر گرفته است. به این ترتیب مبلغ ثابت تعیین شده برای حق مأموریت نباید کمتر از مزد ثابت یا مزد مبنای کارگر باشد. همچنین هزینه‌های رفت و آمد کارگر نیز باید تأمین شود. اگر مبلغ تعیین شده از مقداری که قانون تعیین کرده است کمتر نباشد، در نظر گرفتن آن به عنوان حق مأموریت ثابت مشکلی نخواهد داشت. با این حال این موضوع به توافق کارگر و کارفرما بستگی دارد.

حداکثر مدت مأموریت برای کارگرانی که مأموریت اعزام می‌شوند چقدر است؟
ماده 46 قانون کار، محدودیتی به لحاظ طول مدت مأموریت کارگران پیش بینی نکرده است. طول مدت زمان مأموریت به توافق کارفرما و کارگر بستگی دارد. البته به شرطی که مفاد ماده 46 قانون کار به طور کامل رعایت شده باشد.

ساعات کاری در زمان مأموریت چگونه است؟ آیا افزایش ساعات کاری در هنگام مأموریت، موجب پرداخت فوق العاده اضافه کاری می‌شود؟
قانون پیش بینی در مورد مدت زمان کار در مأموریت یا پرداخت فوق العاده اضافه کاری در هنگام انجام کار در محل مأموریت نکرده است. پرداخت هزینه اضافه کاری یا کار در روز تعطیل (جمعه و تعطیلات رسمی) منوط به توافق بین کارفرما و کارگر مأمور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *